Byggbeskrivningar
Uppdateringar till byggbeskrivningar
Ibland uppkommer behov att göra tillägg, ändringar eller förtydliganden till byggbeskrivningarna, efter att byggsatserna har börjat levereras. Det kan vara så att vi själva upptäcker saker som behöver ändras, eller att någon kund påpekar något vi själva har missat eller inte tänkt på. För att alla som har köpt våra byggsatser ska kunna ta del av detta, har vi instiftat den här websidan. Tanken är att du, innan du startar bygget av en modell, kollar här ifall det finns några uppdateringar. Vi har färgkodat punkterna så att rött är felaktigheter, grönt är förtydliganden av byggbeskrivningen och blått är tips på alternativa byggmetoder.
Vi försöker föra in ändringar i den tryckta byggbeskrivningen i takt med att behov uppstår. Är din byggbeskrivning försedd med ett datum är alla nedanstående ändringar med ett tidigare datum redan införda. Du ser datumet i raden längst ned på varje sida i byggbeskrivningen.
Har du upptäckt något i våra byggbeskrivningar som inte stämmer, eller något byggmoment som du tycker kan göras enklare? Tveka inte att kontakta oss. På så vis hjälper du andra byggare och de hjälper dig.
3016 SJ Op
2005-08-15 Ska du bygga vagnen i malmvagnsutförandet ska det inte finnas några växlarfotsteg. Du ska alltså klippa/fila bort de fotsteg som finns på etsningen.
2005-08-15 Bygger du din vagn för 9 mm spårvidd ska du fila av detalj 8 så den blir 10 mm bred.
2005-08-15 Det står under rubriken Gavellämmar att gavellämmarna ska ha ett handtag i varje hörn. Detta är inte korrekt. Handtagen ska bara vara i den ände där det finns växlarfotsteg.
3021 BLJ I
2005-08-15 För att innergavlarna ska passa ordentligt bör man löda ihop de två skikten och fila av flikarna som höll ihop skikten, innan man sätter dem på plats.
2005-08-15 I historikdelen står att det fanns tre vagnar med broms. De korrekta numren på dessa vagnar är 101, 115 och 116.
3022 NHJ F
2005-08-15 På grund av en miss i originalframställningen finns ett fel i korgetsningen. Det är en utstickande bit på korgsidan närmast gaveln. Den ska tas bort, så sidoväggens kant mot gavelsidan blir rak. Vi modifierar de plåtar vi säljer nu, men några kan ha sålts innan vi upptäckte felet. Kontakta oss om du är osäker.
Detta betyder också att det bara finns tre takbågar, vilket dock räcker.
3504 NrSlJ H
2005-08-21 Långbalksenheten har felaktigt fått nummer 1 i texten. Ska vara nummer 3.
2005-08-21 Golvenhet. Det finns två rundade flikar på varje sida av etsningen, som inte är omnämnda i byggbeskrivningen. Dessa är troligen någon sorts avrinning för den smälta isen. Flikarna ska vikas 90 grader, så de sticker ned på undersidan av golvet. Man kan se dem på förebildsfotot, men de saknas på vår prototypmodell.
2005-08-21 Det finns fyra etsade hål på varje långsida. De översta två är för dörrstoppar och de undre två är för krokar som håller dörrarna i öppet läge på förebilden. Du kan se dem på förebildsfotot på sidan 1. Detta moment saknas i byggbeskrivningen. Lämpligen gör du det efter punkten Dörrimitationer.
Dörrstopparna görs av 0,5 mm tråd, som bockas 90 grader, sticks ut från insidan och löds på insidan. Fila av dem till rätt längd efter att de är fastlödda.
Krokarna görs av 0,3 mm tråd. Vi tråden till små hakar, stick in genom hålen och löd på korgens insida.
2005-08-21 Modellkoppel. Detalj 29, som är stomme för TB-kopplet, tar i kopplarhandtagen och måste därför filas till innan TB-kopplet byggs upp. Gäller alltså endast dem som använder TB-koppel.
2005-08-21 Väggståndare. Det står 1 x 0,5 mm U-balk på ett sälle och 0,5 x 1 mm på ett annat. Det är i båda fallen samma U-profil som avses, den som är angiven som 1 x 0,5 mm i materialförteckningen.
2005-08-21 Taket. Det står inte uttryckligen att detalj 7 ska vikas med vikmarkeringen utåt. Men som alltid, när det gäller 180 graders vikningar, är det så det ska vara.
2005-08-21 Korgstommen. Det kan vara säkrare att vika ut och förstärkningslöda kopplarhandtagen innan man gängar skruvhålen. Detta behandlas under punkten Krok och öglor.
2005-08-21 Väggståndare. Signaturen SEN tycker att det är lättare att löda dit u-balkarna om man sätter dit lite lödtenn på de flikar som sticker ut nedtill på korgen. Sedan tillsätter man lite Effekto, lägger på balken och värmer från baksidan. Ett alternativt byggsätt, som är värt att prova.
2005-08-21 Hörnbalkar. Signaturen SEN monterar dessa genom att värma från insidan. Detta förutsätter 145-graders lödtenn och ordentligt med värme på lödkolven. Ett annat tips från samma byggare är att sticka en tråd genom hålen för slutsignalhållarna, så får man åtminstone den delen av hörnbalken i rätt läge automatiskt.
2005-08-21 Bromsslangar. Ett annat tips av signaturen SEN, för den som vill utrusta sin vagn med vacuumslangar: "Vakuumslangar gör jag av 0,6 tråd som jag böjer till rätt form enligt foto och lindar med beige grövre sytråd på den "räfflade" delen. Duttar på snabblim efterhand vid lindningen, så blir det kvar och får rätt stelhet".
3505 SWB G2 / H2a
2005-08-21 Modellkoppel. Detalj 29, som är stomme för TB-kopplet, tar i kopplarhandtagen och måste därför filas till innan TB-kopplet byggs upp. Gäller alltså endast dem som använder TB-koppel.
2005-08-21 Modellkoppel. Detalj 29, som är stomme för TB-kopplet, tar i kopplarhandtagen och måste därför filas till innan TB-kopplet byggs upp. Gäller alltså endast dem som använder TB-koppel.
2005-08-15 För att lämmarna ska passa på flaken behöver man fila en aning på flakets sidor, så flaket blir cirka 0,1 mm smalare.
2005-08-15 I byggbeskrivningen står felaktigt att vi rekommenderar Kadee koppel nummer 21. Det ska i själva verket vara nummer 27. Nummer 21 är längre och kan möjligen vara ett alternativ för dem som har väldigt tvära kurvor på sin bana.
3507 SJ I3
2005-08-21 Modellkoppel. Detalj 29, som är stomme för TB-kopplet, tar i kopplarhandtagen och måste därför filas till innan TB-kopplet byggs upp. Gäller alltså endast dem som använder TB-koppel.
2005-08-15 I byggbeskrivningen står felaktigt att vi rekommenderar Kadee koppel nummer 21. Det ska i själva verket vara nummer 27. Nummer 21 är längre och kan möjligen vara ett alternativ för dem som har väldigt tvära kurvor på sin bana.
2005-08-21 Handtag. Det är lite oklarheter i beskrivningen av handtagens placering på gavlarna. I vagnens båda ändar ska det finnas två handtag, som är till för att lyfta av korgen på förebilden. Dessutom ska det finnas två handtag vid hörnen i den ände som har växlarfotstegen. Bilden på sidan 6 visar handtagen tydligt.