NrSlJ H 157, 158 - sluten kylvagn
Matvaruvagnarna H 157 och 158 byggdes av Vagnfabriken
AB i Södertälje (VABIS) och levererades till den då
nyligen öppnade Norra Södermanlands Järnväg (NrSlJ)
1895. Att Vabis kom att leverera många vagnar till NrSlJ är
inte så konstigt, då banan mer eller mindre började
vid Vabis fabriksportar.
De här vagnarna var byggda med för den tiden senaste snitt, även om de var förhållandevis korta, med en längd över buffertbalkar på 6,1 meter. Axelavståndet var 3350 mm. Vagnarna var vitmålade redan vid leveransen, vilket torde ha varit en nyhet vid den tiden. Kylningen skedde med is, som placerades i två lådor alldeles under taket, vilka fylldes på utifrån, genom luckor i taket. Vagnarna var också utrustade med ångvärmeelement, för uppvärmning vintertid.
Norra Södermanlands järnväg förstatligades redan 1931. Uppenbarligen såg SJ inte så stor användning för vagnarna och brydde sig därför inte om att ge dem inventarienummer och märka om dem. Vagnarna utrustades dock med genomgångsledning för tryckluftsbroms vid okänd tidpunkt. H 157 slopas och skrotas 1933 av SJ och H 158 anbefalldes till slopning 1933. Men i stället för att skrotas såldes H 158 via Förrådsbyrån till stationskarl Karl Petrus Einar ”Dala-Pelle” Pettersson i Skebokvarn. NrSlJ H 158 överlevde ”Dala-Pelle” med bred marginal och står där ännu på ”Dala-Pelles” gamla tomt som gäststuga i nästan orört skick. Löpverket är förstås borta, men man kan fortfarande läsa märkningen på rambalkarna! Den avslöjar att sista revision utfördes den 13 juni 1931.
Komplett byggsats med
etsplåt, gjutdelar, stjärnekerhjul, dekaler m.m
Leveransbild av nr 157
NrSlJ H 157, 158 - sluten kylvagn
- Artikelnummer: 3504
- Tillgänglighet: I lager
-
625.00 kr
- Exkl moms: 500.00 kr
Taggar: NrSlJ H 157, 158 - sluten kylvagn